Dwie oszukane kobiety - jedna chciała pomóc znajomej, druga wymienić obcą walutę
36 – latka z Włodawy dostała wiadomość od swojej koleżanki, która informowała ją, że ma problem z aplikacją i nie może dokonać płatności na której jej bardzo zależy, obiecała też, że za maksymalnie dwie godziny zwróci całą kwotę. W tym celu poprosiła o wygernerowanie kodu blik, którym potwierdziła transakcję na 800 złotych. Gdy „koleżanka” poprosiła o kolejnego blika 36-latka zorientowała się, że mogła zostać oszukana i zadzwoniła do znajomej. Wtedy się okazało, że ona nie prosiła jej o żadne pieniądze, a jej konto w mediach społecznościowych zostało przejęte przez przestępców. Bezpośrednio po wygenerowaniu kodu i zatwierdzeniu transakcji pieniądze z konta włodawianki wypłacił oszust w jednym z dużych miast. O innym oszustwie powiadomiła policjantów przebywająca we Włodawie 35- latka. Kobieta kilka miesięcy temu chcąc wymienić pieniądze na złotówki wpłaciła 1000 euro w jednym ze znanych kantorów internetowych. Po przewaltowaniu jednak nie dostała jednak przelewu gotówki i pomimo wielokrotnego telefonowania i pisania do dziś nie otrzymała należności, zaś po odnalezieniu w interenecie informacji o tym, że nie jest jedyną pokrzywdzoną w ten sposób przez kantor internetowy zawiadomiła policjantów.
Policjanci apelują o ostrożność i oraz by nie ulegać presji czasu – zanim przekażemy swoje pieniądze czy kod BLIK, upewnijmy się, że za tym nie kryje się próba oszustwa!
-
potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby na posiadany przez nas numer, a nie podawany w wiadomości, czy też dzwoniąc na komunikatory - zyskamy wówczas pewność, że to nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
-
sprawdzajmy kontrahentów, nie klikajmy w przesłane linki, bądźmy ostrożni klikając nawet w linki przesyłane przez znajomych,
-
stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych,
-
sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
-
chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
I nie dajmy się oszukać !
podinspektor Bożena Szymańska